Mange faktorer spiller inn når en kunde velger et produkt og et merke.
Emballasjen spiller en viktig rolle, da det ofte er produktets emballasje du ser først. Det er derfor viktig at utformingen av emballasjen gir et positivt inntrykk og gjenspeiler merkevarens identitet og verdier.
En emballasje som er godt laget og gjennomtenkt hjelper kunden til å få en positiv oppfatning av merkevaren. Gjennom farge, form og andre visuelle elementer kan du gjøre emballasjen attraktiv for både nåværende og fremtidige kunder. En gjennomtenkt emballasje fører også til økt troverdighet og gjør at kunden stoler på deg som selskap og produktet du selger.
En stilig og unik emballasje hjelper merkevaren din til å skille seg ut fra konkurrentene dine, blir lett å finne på hyllen og øker verdien av produktet.
Akkurat som en godt laget emballasje kan gi en positiv assosiasjon, kan en mindre gjennomtenkt emballasje gi en negativ assosiasjon til merkevaren din. Dette kan føre til et skadet omdømme.
Faktorer som kan føre til at kunden din får en negativ oppfatning av merkevaren din:
For å vinne forbrukerens lojalitet og bygge en forbindelse, bør du få dem til å føle seg trygge og gjenkjenne merkevaren din. Bruk samme farger, design, tonalitet og logo på all emballasjen. Reflekter verdiene dine selv i emballasjen. Det hjelper deg med å skape en sterk følelse og anerkjennelse for din bedrift og merkevarens identitet.