Alfa Lavals kjernevirksomhet baserer seg på tre nøkkelteknologier: varmeoverføring, separering og væskebehandling. En kontinuerlig produktutvikling er avgjørende for å styrke konkurransekraften. Alfa Lavals produkter selges i om lag 100 land som leveres fra 20 store produksjonsenheter (12 i Europa, seks i Asia og to i USA) og 70 servicesentre.
Med de mange enhetene innenfor Alfa Laval har det vært en utfordring å holde emballasjesortimentet sammen med et tydelig enhetlig preg.
Hver enhet har tidligere tatt hånd om sine egne bestillinger og også designen av emballasjematerialet, sier Claus Møller, Global Innkjøpssjef i Alfa Laval.
Behovet fra Alfa Lavals side har derfor vært å få på plass en global emballasjestruktur, som tydelig framhever varemerket og en enhetlig konstruksjon, men som også sikrer transportsikkerhet og kvalitet.
Boxon gjennomfører behovsanalyser kontinuerlig over eksisterende emballasjematerialer. Prioriterte områder er transportsikkerhet for minimalisering av skader og reklamasjoner, samt et heldekkende rustsbekyttelsessortiment.
Å sette logoen på emballasjematerialet gir mange fordeler i form av profilering, varemerkebygging og identitet, noe Alfa Laval i flere år har vært bevisst på. I dag har Alfa Laval sin logo på mange ulike emballasjematerialer. Fokus her har vært å finne en profil som passer på alle markeder.
Ved å konsolidere emballasjesortimentet og skape en global struktur effektiviserer Alfa Laval strømmen av emballasjematerialet samtidig som de sikrer sitt varemerke og enhetlige design.